سئو تصاویر برای مبتدیان

سئو تصاویر: چک لیست 7 مرحله ای برای سئو عکس

پاسخ ساده است؛ با کم کردن حجم عکس‌های یک صفحه در واقع، حجم صفحه را کاهش داده‌ایم و این کار به‌صورت مستقیم بر سرعت بارگذاری آن تاثیرگذار است. ربات‌های گوگل هنوز هم نوعی ربات هستند و برای درک کامل محتوای صفحات نیاز به کمک انسانی دارند. به عبارت دیگر، خزنده‌های گوگل هم مانند افراد نابینا هستند و نمی‌توانند در شناسایی محتوای تصویری به خوبی انسان‌ها عمل کنند. در حال حاضر وردپرس به شما اجازه بارگذاری تصاویر با فرمت Webpp را نمی‌دهد در حالی‌که مشکلی برای نمایش آن در سایت ندارد. برای رفع این مشکل پیشنهاد می‌کنیم قطعه کد پیوست شده را دانلود کرده و به انتهای فایل functions.php از قالب وردپرس اضافه کنید.

این امر نه تنها به رشد کسب‌وکار کمک می‌کند بلکه اعتبار و اعتماد به سایت را نیز افزایش می‌دهد. برای مثال، اگر یک کلمه کلیدی خاص نیت اطلاعاتی دارد (با علامت “I” نشان داده شده است)، بهتر است آن را در یک پست وبلاگ یا نوع دیگری از محتوا که به آموزش و اطلاعات‌دهی اختصاص دارد قرار دهید. تصاویری که دقیقاً با محتوای صفحه و نیاز کاربران مرتبط هستند، بیشتر احتمال رتبه‌بندی بالا را دارند. به عنوان مثال، اگر شما یک مقاله درباره گیاهان خانگی دارید، استفاده از تصاویر باکیفیت و دقیق از گیاهان به افزایش رتبه کمک می‌کند. قرار دادن تصاویر در نقشه سایت یکی از راه‌های مؤثر برای اطمینان از دیده شدن آن‌ها توسط موتورهای جستجو است.

اگر در حال فشرده‌سازی یک تصویر بسیار بزرگ هستید، ممکن است بدون کاهش بخصوص کیفیت، پایین‌آمدن حجم تا این اندازه ممکن نباشد. در این صورت تصاویر را تا جایی که می‌توانید فشرده کنید و در عین حال مطمئن شوید که تصویر همچنان قابل استفاده است. به علاوه ، اگر رقیب شما اطلاعات سئو خوبی داشته باشد، میتواند از این کپی کاری شما را حسابی سود ببرد. (در ویدیو”اهمیت Exif تصاویر در سئوی تصویر” به شما آموزش میدهیم، شما هم از کپی برداری دیگران سود ببرید) پس این گزینه خیلی توصیه نمیشود. همچنین قرار دادن تصویر در کنار محتوای مربوط به آن در مقاله می‌تواند مفید واقع شود.

رعایت اصول و قوانین سئو عکس محتوا، در بهبود سئو تکنیکال هم تاثیر دارد. در بسیاری از مواقع میزان سرعت سایت، به حجم تصاویر مربوط می‌شود. اگر تصمیم دارید در سئو محتوا مهارت کسب کنید، باید به تمام موارد اعم از تحقیق کلمه کلیدی ، ابزار تحقیق کلمه کلیدی ، سئو تصاویر و استراتژی لینک سازی مسلط باشید. اگر به یک مشاور یا متخصص سئو نیاز دارید می‌توانید مقاله مرتبط با آن را بخوانید. در این مقاله به صورت اختصاصی به نکات مهم برای سئوی تصاویر می‌پردازیم.

سئوی عکس یا سئو تصویر (Image SEO) به فرآیند بهینه سازی تصاویر موجود در وب‌سایت گفته می شود که در نتیجه آن موتورهای جستجو همچون گوگل درک بهتری از آن تصاویر پیدا می کنند. این اتفاق می تواند به به بهبود رتبه صفحات سایت در نتایج موتورهای جستجو (SERP) کمک کند. علاوه بر این موضوع، تعریف ویژگی ابعاد تصاویر یک مزیت بسیار مهم دیگر هم دارد و آن جلوگیری از افزایش شاخص هسته حیاتی وب «تغییر چیدمان تجمعی» (Cumulative Layout Shift | CLS) است. بهینه‌سازی این پارامتر سیگنال‌های تجربه کاربری صفحه را بهبود می‌دهد. بنابراین مطمئن شوید که ویژگی طول و عرض را برای تصاویر و ویدیوهای وب‌سایت تعریف می‌کنید. با این کار مرورگر از قبل فضایی را به نمایش محتوای بصری اختصاص می‌دهد و در نهایت پرش محتوای تصویری در صفحه در زمان بارگذاری آن برای کاربر جلوگیری می‌شود.

با استفاده از این روش می‌توانید مطمئن شوید که همه تصاویر سایت شما در نتایج جستجو نمایش داده می‌شوند. نام فایل‌ها باید توصیفی و مرتبط با محتوای تصویر باشند؛ همانطور که در نقل قول گوگل ذکر شده است. در اینترنت امروز بخش عمده ای از محتوای صفحات وب تصاویر هستند که بهینه سازی آنها می توان تاثیر زیادی روی بهینه سازی کلی سایت و بهبود رتبه سایت در گوگل داشته باشد. در جهان دیجیتال مارکتینگ امروز، با پیشرفت در فناوری جستجوی صوتی و تصویری، تولید محتوای صوتی و تصویری اهمیت فزاینده ای پیدا کرده است و کل سایت شما از مزایای سئو محتوا بهره مند خواهد شد. نتایج مربوطه کاملا با متن صفحات سایت شما مرتبط هستند و این افزونه به عنوان یکی از ابزارهای سئو برای صرفه جویی در زمان شگفت انگیز است.

این کلمات توسط کاربرانی استفاده می‌شوند که در مرحله مقایسه و بررسی هستند و هنوز تصمیم نهایی برای خرید نگرفته‌اند. برای مثال «مقایسه تلویزیون سونی و سامسونگ»، «بهترین گوشی‌های سال ۲۰۲۴» و «بررسی ایرپاد پرو ۲» از این نوع کلمات کلیدی هستند. برای بهینه‌سازی این کلمات، مطمئن شوید که صفحات کلیدی سایت شما به‌راحتی در نتایج جستجو قابل دسترسی باشند. تحلیل رقبا به بررسی و مقایسه استراتژی‌های سئوی رقبا برای شناسایی نقاط قوت و ضعف آن‌ها اشاره دارد. این فرآیند شامل بررسی کلیدواژه‌های مورد استفاده، لینک‌های بک‌لینک و محتوای تولید شده توسط رقبا است. با استفاده از ابزارهایی مانند Ahrefs و SEMrush می‌توانید تحلیل رقبا را انجام دهید.

همچنین لازم است که شما دستورالعمل‌های کلی سئو را برای وب‌سایت خود دنبال کنید. این موضوع باعث بهبود رتبه بندی جستجوی شما از جمله جستجوی تصویر می‌شود. کپشن‌ها این امکان را به شما می‌دهند که برای یک تصویر جزئیات بیشتری را به کاربران ارائه دهید. این جزئیات بر روی صفحه قرار گرفته و برای تمامی کاربران از جمله موتورهای جستجو و صفحه خوان‌ها قابل مشاهده می‌باشند. زمانی که تصویر را با استفاده از قالب تصویر پیش فرض اضافه می‌کنید، وردپرس به شما این امکان را می‌دهد که کپشن و متن جایگزین تصویر را نیز به تصویر اضافه کنید.

استفاده از عکس‌هایی با ابعاد بزرگ می‌تواند به سرعت بارگذاری سایت آسیب بزند و این تأثیر منفی بر سئو دارد. به عنوان مثال، وقتی عکسی با عرض 3000 پیکسل را در سایت قرار می‌دهید، مرورگر آن را با عرض 600 پیکسل نمایش می‌دهد، اما حجم فایل 3000 پیکسلی را لود می‌کند. این موضوع باعث کندی سرعت سایت و کاهش رتبه در نتایج جستجوی گوگل می‌شود. بسیاری از وب سایت ها به دنبال بهینه کردن تصاویر برای موتورهای جستجو هستند؛ تصاویر همان چیزی هستند که توجه مخاطب را به یک مقاله، یک محصول یا یک برند، جلب می‌کنند. اگر سئوی تصاویر به خوبی انجام شود بخش جستجوی تصاویر می تواند منبعی مهم برای جذب کاربران جدید باشد، پس از این فرصت استفاده کنید. موارد بسیاری برای بهینه سازی تصویر در نظر گرفته شده است و ما قصد داریم در این مقاله، علاوه بر بررسی اثرات بهینه کردن تصاویر بر سئو، نکات کلیدی و مهم برای این امر را هم بررسی کنیم.

به احتمال زیاد آن را از یک سایت دیگر دانلود کرده اید، آن را در قسمتی از سایت خود آپلود کرده اید و سپس آن را در سایت خود قرار داده اید. این متن موقعی که عکسها داخل سایت بارگذاری نمی شوند به کاربران نشان داده می شوند. مرحله بعد اینه که به کاربرانی که نابینا هستند و محتواها رو بصورت صوتی می شنوند، مفید هستند و متن را از تصویر می توانند تفکیک بدهند. پیشنهادم این است که کلمات کلیدی اصلی و فرعی رو به عنوان alt عکس های محتوا قرار بدید. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که به جزئیات اهمیت می‌دهید و می‌خواهید تمام مراحل بهینه‌سازی سئوی تصاویر را به درستی انجام دهید، فعال‌سازی نقشه سایت تصاویر یک قدم اساسی است.

احتمالا برای شما هم پیش آمده که یک صفحه را باز کنید اما بارگذاری آن به طور کامل انجام نشده و تصاویر به درستی باز نشوند. در این شرایط به جای نمایش تصویر، متنی که آن را توصیف می‌کند نمایش داده می‌شود. این ویژگی کمک می‌کند که شما تصویر احتمالی را حدس زده و در صورتی که مطابق با موضوع مورد نظر شما است، برای لود شدن سایت تلاش کنید. همانطور که قبل‌تر گفته شد، متن جایگزین نقش مهمی در کمک به گوگل و سایر موتورهای جستجو برای درک محتوا و زمینه‌ی تصاویر ایفا می‌کند. همچنین از متن جایگزین توسط صفحه‌خوان‌ها برای توصیف تصاویر برای کاربران کم بینا استفاده می‌شود.

مهم نیست که موضوع محتوا چه چیزی باشد، در هر حالت استفاده از چند تصویر، انتقال مطالب به مخاطب را سرعت می‌بخشد. شاید این موضوع به ظاهر ساده باشد اما انتخاب تصویر مناسب برای یک مقاله به اندازه داشتن متن اصولی و استاندارد حائز اهمیت است. در واقع سئو تصاویر و بهینه بودن آن‌ها نیز مانند سئو متن حائز اهمیت است. در این مطلب چک لیست سئو تصاویر را ارائه خواهیم کرد و همه نکاتی که رعایت آن‌ها به داشتن تصاویری بهینه‌سازی منجر می‌شود را بررسی خواهیم کرد. این بخش از صفحه را نیز کاربران نخواهند دید، اما خزنده‌های موتور جستجو از آن برای دیدن محتوای عکس استفاده می‌کنند. در واقع وارد کردن ویژگی alt مهم‌ترین کار در سئو عکس محسوب می‌شود؛ چراکه موتورهای جستجو قادر به دیدن و تشخیص تصاویر نیستند و فقط با خواندن ویژگی alt می‌توانند متوجه موضوع عکس بشوند.

کارشناسان سئو به متن جایگزین در اصطلاح سئو «ویژگی جایگزین» (Alt Attribute) یا «تگ جایگزین» (Alt Tag) هم می‌گویند. متن جایگزین به کد html صفحه اضافه می‌شود تا توضیح کوتاهی در مورد موضوع عکس به ربات‌های جستجو و کاربران ارائه کند. «سئوی عکس یا تصویر» (Image SEO | Image Optimization) به فرایندی در سئوی داخلی وب‌سایت گفته می‌شود که در آن روی بهینه کردن تصاویر بر اساس اصول سئو تمرکز می‌کنید. تصاویر هم به اندازه بخش‌های دیگر محتوا مهم هستند و بهینه کردن آن‌ها نقش پررنگی در افزایش ترافیک صفحه و بهبود تجربه کاربری بازدیدکنندگان آن دارد. در وب‌سایت‌های اینترنتی، تصاویر عمدتاً با فرمت‌های JPEG، PNG و GIF بارگذاری می‌شوند که هر کدام ویژگی‌ها و تأثیرات متفاوتی بر روی کیفیت و حجم تصاویر دارند. به‌علاوه، فرمت SVG نیز بیشتر برای آیکون‌ها و گرافیک‌های برداری سایت‌ها استفاده می‌شود.

با کمک این ابزار می‌توانید کلمات کلیدی مرتبط را پیدا کرده، سختی آن‌ها را بسنجید و میزان رقابتشان را تحلیل کنید. کاربران زمانی  کلمات کلیدی اطلاعاتی را جستجو می‌کنند که به‌دنبال یادگیری یا پیدا کردن پاسخ یک سوال هستند. عباراتی مانند «چگونه»، «چیست» و «راهنمای» نمونه‌هایی از این نوع کلمات‌اند. برای مثال همین مقاله که می‌خوانید برای کلیدواژه «کلمه کلیدی چیست» نوشته شده است. برای ارزیابی عملکرد سئو می‌توانید از ابزارهای تحلیل وب مانند Google Analytics و Google Search Console استفاده کنید.

اگر به هر دلیلی تصویر بارگذاری نشد، کاربران متوجه میشوند که تصویر قرار است چگونه باشد و شامل چیست. حجم تصویر می‌تواند به‌طور قابل توجهی روی زمان بارگذاری وب‌سایت و رتبه‌ٔ seo ما تاثیر بگذارد. حتی اینکه آیا برای سئو کردن تصاویر خود از سایت‌های مخصوص آن استفاده می‌کنید یا از طریق سیستم وردپرسی سایتتان تصاویر را سئو می‌کنید روی نتیجه‌ای که از بهینه‌سازی تصاویر می‌گیرید، تأثیر می‌گذارد. ما در این مقاله مهم‌ترین و بهترین فاکتورهای سئو تصاویر را برای شما توضیح داده‌ایم، پس اگر می‌خواهید از طریق تصاویر سایت‌تان ترافیک جذب کنید، این مقاله را با دقت مطالعه کنید. عنوان یا title تصاویر در زیر تصاویر نشان داده می شود و البته تنظیمات بستگی به پوسته وردپرس سایت شما دارد. جایی که برای تصویر Alt را می نویسید در زیر آن کادری با اسم title و یا عنوان قرار دارد.

ابزارهایی مثل Bing Create «+»، هوش مصنوعی فتوشاپ و در سطوح پیشرفته‌تر Midjourney «+» هم خیال شما را از استفاده از تصاویر اصلی راحت می‌کند. می‌توانید پرامپت موردنیاز برای تولید تصویر را هم به کمک Chatgpt بنویسید. نام فایل تصویر در بخش «عنوان» وردپرس قرار می‌گیرد و به موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می‌کند تا تصویر شما را بهتر درک کرده و آن را در نتایج جستجو رتبه‌بندی کنند. به عنوان مثال، نام فایل «شال موهر با طرح سیمرغ» اطلاعات بهتری نسبت به «IMG01534» به گوگل می‌دهد. در این مقاله با ما همراه باشید تا با روش‌های بهینه‌سازی تصاویر برای موتورهای جستجو آشنا شوید و از فرآیند بهینه‌سازی سایت خود لذت ببرید.

کلمات متوسط در مقایسه با کلمات کلیدی کوتاه، رقابت کمتری دارند و شانس رتبه گرفتنشان در گوگل بیشتر است؛ بااین‌حال، ممکن است هدف جستجوی کاربران همچنان کاملاً مشخص نباشد. زمان لازم برای دیدن نتایج سئو بستگی به عوامل مختلفی دارد از جمله رقابت در صنعت، کیفیت محتوای سایت، و میزان بهینه‌سازی انجام شده. معمولاً بین 3 تا 6 ماه زمان لازم است تا نتایج قابل توجهی در رتبه‌بندی و ترافیک سایت مشاهده شود. بک‌لینک‌ها، لینک‌هایی هستند که از وب‌سایت‌های دیگر به سایت شما اشاره می‌کنند. این لینک‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل رتبه‌بندی در موتورهای جستجو به شمار می‌روند.به طور کلی، هرچه تعداد لینک‌ها بیشتر باشد، بهتر است. اما تنها تعداد لینک‌ها اهمیت ندارد، کیفیت و ارتباط لینک‌ها نیز مهم است.

و این ابزار فهرستی از کلمات کلیدی مرتبط که افراد به دنبال آن‌ها هستند را تولید می‌کند. اگر می‌خواهید تصاویر شما در نتایج جستجو نمایش داده شوند، نباید از دستور noindex در هدر HTTP استفاده کنید. به همین ترتیب، مطمئن شوید که تصاویرتان از طریق HTTP header به صفحات دیگر canonical نشده باشند؛ در غیر این صورت، موتورهای جستجو ممکن است از ایندکس کردن تصاویر خودداری کنند. اگر صفحه‌های وبسایت‌تان حاوی تصاویر جذاب باشد، احتمال اینکه کاربر به گشت و گذار در وبسایت‌تان ادامه دهد و زمان بیشتری را در صفحه‌های‌تان بگذارند بیشتر خواهد شد. همین افزایش مدت زمان حضور کاربر در سایت (Dwell Time) تأثیر چشم‌گیری بر سئو سایت شما، حتی سئو سریع، دارد. اگر قابلیت لیزی لود فعال نباشد در بارگزاری اولیه سایت باید تمام تصاویر موجود در صفحه دانلود شود و این اتفاق زمان لود سایت را طولانی تر می کند.

اما با استفاده از نشانه گذاری شما، برخی از آن محتوا ایندکس می‌شود و به روش دیگری بازگردانده می‌شود. اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، Yoast یک گزینه عابی برای نقشه سایت در افزونه خود ارائه می‌دهد. اگر کاربر از دسکتاپ یا موبایل استفاده کند، سایز تصویر با اندازه دستگاه تنظیم می‌شود. ویژگی‌های ابعاد تصویر نیز برای جلوگیری از مسائل تغییر چیدمان تجمعی (CLS) که می‌توانند در بهینه‌سازی Core Web Vitals شما تداخل ایجاد کنند، مهم هستند. یکی از به‌روزرسانی‌های مهمی‌که آنها فاش کردند این بود که از مسیر فایل و نام فایل برای رتبه‌بندی تصاویر استفاده می‌کنند.

پس تا اینجا یاد گرفتید اهمیت فرمت و فشرده‌سازی عکس‌ها در سئو تصاویر چیست و چطور باید انجام شوند. واقعیت این است که سئو تصاویر فقط به فرمت و حجم عکس‌ها مرتبط نیست و باید ابعاد تصویر را نیز بهینه کنید. متن جایگزین تصویر، توصیفی است که در صورت بارگذاری نشدن عکس، به کاربر نمایش داده می‌شود. این متن همچنین به عنوان ابزاری برای صفحه‌خوان‌ها (Screen Readers) عمل می‌کند تا به کاربران نابینا یا کم‌بینا کمک کند تصویر را درک کنند. بنابراین، برای بهینه‌سازی سئو تصاویر، باید متن جایگزین را به گونه‌ای بنویسیم که کاربر بدون مشاهده تصویر بتواند آن را تصور کند. همچنین ارتباط تصویر با کلمات و محتوای اطراف آن، سئوی تصویر را بهبود می‌بخشد و باعث افزایش رتبه آن در نتایج جستجوی تصاویر گوگل می‌شود.

این فرمت حجمی کمتر از JPEG و PNG را با کیفیتی برابر با آن‌ها به ما عرضه می‌کند. استفاده از عکس اورجینال در محتوا، تأثیر فوق‌العاده خوبی بر سئو تصاویر می‌گذارد. عکس های دیگر این میزان اثرگذاری را ندارند؛ حتی اگر عکس ها را به طرز فوق‌العاده‌ای بهینه سازی کرده باشیم. برخی از موارد را باید قبل از بارگذاری عکس در سایت، انجام دهیم و برخی دیگر را بعد از بارگذاری عکس در سایت. بسیاری از کاربران، برای سئو تصاویر وردپرس تنها از یک یا دو کلمه استفاده می کنند.

این توصیف علاوه بر اینکه نباید خیلی طولانی باشد باید طوری نوشته شود که افراد نابینایی که از assistant برای خواندن مانیتور استفاده می‌کنند با شنیدن آن متوجه محتوای تصویر بشوند. بهینه‌سازی تصاویر به بهبود تجربه کاربری (UX) کمک ویژه‌ای می‌کند. وقتی اندازه تصاویر زیادی بزرگ است، نوشته‌ها و دیگر عناصر تصویر تا حد زیادی پوشانده می‌شوند و بالطبع، تمرکز کاربر را از بین می‌برند. به علاوه، چنین تصاویری سرعت وبسایت را کاهش می‌دهند و زمان بارگذاری صفحات سایت را، به میزان چشم‌گیری، افزایش می‌دهند. این اتفاق اصلاً خوشایند نیست و کاربر را از سایت‌تان فراری می‌دهد و بر سئو سایت‌تان نیز تأثیر منفی می‌گذارد. قبل از آن یاد می‌گیرید اهمیت و مزایای سئو تصاویر برای موتور جستجو و کاربران چیست و چرا وب‌سایت‌های دارای تصاویر بهینه در اولویت بالاتری به کاربران نمایش داده می‌شوند.

بهترین راه حل آن است که سعی کنید از تصاویر منحصر به فردی که خودتان آن را ایجاد می کنید استفاده کنید. حتی ممکن است فقط زمانی از آن استفاده کنید که بخواهید اطلاعات بیشتری به کاربران بدهید. حالا که با این مفاهیم، آشنا شدیم، وقت آن است که یاد بگیریم، چطور از آنها استفاده کنیم. حالا دیگر وقتش رسیده کلمات کلیدی مناسب کسب‌وکارتان را پیدا کنید. خوشبختانه ابزارهای زیادی برای تحقیق کلمات کلیدی وجود دارند که کار ما را بسیار ساده کرده‌اند.

برای مثال این صفحه برای کلیدواژه «کلمه کلیدی چیست؟» نوشته شده است؛ کاربر برای درک مفهوم «کلمه کلیدی» این عبارت را جستجو می‌کند و گوگل این صفحه را در نتایج به او نشان می‌دهد. کلمه کلیدی در سئو همان عبارتی است که وقتی کاربران آن را در گوگل جستجو می‌کنند، به صفحه شما می‌رسند. برای بهینه‌سازی محتوا، ابتدا محتوای باکیفیت و مرتبط با کلیدواژه‌های هدف تولید کنید. از کلیدواژه‌ها به صورت طبیعی در عناوین، سرصفحه‌ها و متن اصلی استفاده کنید. همچنین متا تگ‌ها و توضیحات متا را بهینه‌سازی کنید و از تصاویر و ویدئوها برای افزایش جذابیت محتوا استفاده کنید.

همچنین برای آموزش سئو در مشهد می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید و راهنمایی‌های لازم را جهت انجام این کار دریافت کنید. در این مقاله با آموزش سئو عکس ها با ما همراه باشید تا با روش‌های بهینه سازی عکس برای موتورهای جستجو آشنا شوید و از فرآیند سئو سایت لذت ببرید. ربات ها و خزنده های گوگل محتوای شما و نحوه تعامل کاربران با آن را درک می کنند. همچنین برای بهینه سازی تصاویر، بهتر است نام آنها ترکیبی از چند کلمه کلیدی مرتبط و حدود 12 کاراکتر باشد. لینک‌سازی داخلی به ایجاد پیوندهایی بین صفحات مختلف وب‌سایت شما اشاره دارد و به بهبود ناوبری و تجربه کاربری کمک می‌کند.

در واقع، این افزونه از تشخیص چهره، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای تجزیه و تحلیل تصاویر شما استفاده می‌کند. سپس از داده‌های تولید شده برای پر کردن متون جایگزین و نام فایل شما استفاده می‌شود. اگر از AMP یا PWA استفاده می‌کنید، باید ابعاد تصویر خود را در کد منبع مشخص کنید. حتی اگر از هیچکدام از این ابزارها استفاده نمی‌کنید، هنوز هم بهترین روش، تعریف عرض و ارتفاع است. به علاوه، به مرورگرها اجازه می‌دهد تا قبل از بارگیری CSS، تصویر را اندازه بگیرند. بهینه‌سازی تصاویر یکی از مهم‌ترین فاکتورهای استراتژی سئو است که نه تنها می‌تواند عملکرد کلی وب‌سایت را بهبود بدهد، بلکه می‌تواند تجربهٔ کاربری و احساس رضایت مخاطبان از وب‌سایت ما را افزایش دهد.

در حالت ایده‌آل بهتر است تصاویر با حجم کمتر از ۱۰۰ کیلوبایت را در وب‌سایت بارگذاری کنید. نکته مهم این‌که گوگل به حجم هر تصویر را به‌صورت جداگانه توجه نمی‌کند، بلکه حجم کل صفحه وب را در نظر می‌گیرد. برای مثال اگر در صفحه از چند تصویر با حجم ۳۰ یا ۴۰ کیلوبایت استفاده کرده‌اید، می‌توانید یک یا دو تصویر با حجم‌های بالاتر نیز به آن اضافه کنید. با استفاده از فرمت GIF می‌توانید تصاویر متحرک یا انیمیشنی به وب‌سایت اضافه کنید. فایل‌‌های GIF در زمان فشرده‌سازی افت کیفیت پیدا نمی‌کنند اما معمولا حجم آن‌ها زیاد است و بارگذاری صفحه را کند می‌کنند. با وجود این‌که گوگل قادر به تشخیص محتوای برخی تصاویر است، این سیستم در برخی موارد دچار اشتباه می‌شود.

با توجه به اهمیت تصاویر در سئو سایت، لازم است به تمام نکات گفته شده، توجه داشته باشید و تمام اصول سئو تصاویر را رعایت کنید. صفحه جستجوی تصاویر در موتورهای جستجو از جمله گوگل، فضای مناسبی برای افزایش ورودی و ترافیک در سایت است. جالب است بدانید که یکی از پایه‌های مهم در سئوی محتوا، تصاویری است که برای خوانایی بیشتر به سایت اضافه می‌شوند. بنابراین، برای اثر گذاری مثبت تصاویر در سایت، باید براساس یک اصول و استراتژی از پیش تعریف شده، قدم بردارید. بهینه‌سازی تصاویر در سئو یعنی کاهش کمیت عکس در صورتی که به کیفیت آن آسیب نزند.

بنابراین، در هر محتوایی که تصویری درج می‌کنید، حتماً از توضیحات مرتبط و واضح در کنار آن استفاده کنید تا هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو مفید باشد. داده‌های ساختاری یا اسکیما به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا اطلاعات بیشتری درباره تصاویر شما داشته باشند. این کار به خصوص برای سایت‌های تجاری یا فروشگاهی که تصاویر محصولات دارند، بسیار مفید است. بنابراین مهمترین کاری که باید به عنوان یک سئوکار یا مدیر سایت انجام دهید انتخاب بهترین نوع فایل تصویر است تا به این وسیله بتوانید بهترین فشرده سازی و کاهش حجم تصویر را با کمترین کاهش کیفیت انجام دهید. گوگل اطلاعات مربوط به موضوع تصویر را از محتوای صفحه استخراج می کند، از جمله زیرنویس ها (captions) و عنوان تصاویر.

استفاده از ویژگی‌های HTML مثل srcset و sizes کمک می‌کند تصاویر به‌طور خودکار به سایز مناسب نمایش داده شوند. ضمن این که ابزار Google PageSpeed ​​Insights هم برای افزایش سرعت سایت استفاده از لیزی لود را توصیه می کند. برخی افراد برای تمام تصاویر از فرمت JPEG استفاده می کنند و فکر می کنند این بهترین فرمت برای تصاویر وب است. تصاویر JPEG اگرچه معمولا بهترین نوع فایل تصویری هستند اما همیشه اینطور نیستند. هر کدام از این نوع فایل ها از روش فشرده سازی متفاوتی استفاده می کنند که نتیجه آن حجم فایل متفاوت با دیگری است که گاهی اوقات این تفاوت حجم چشمگیر می شود. متن جایگزین و کپشن گرچه ظاهرا بی اهمیت تلقی می شوند اما به اندازه خود مهم هستند.

«کپشن» (Caption) که در اینجا می‌توان آن را به زیرنویس عکس نیز ترجمه کرد، به متنی گفته می‌شود که در قسمت پایینی تصویر قرار می‌گیرد و توضیحات بیشتری در مورد آن به کاربران ارائه می‌کند. کپشن را می‌توانید برای انواع مختلف تصاویر مثل عکس، نمودار و هر محتوای دیگری که در فرمت تصویر به وب‌سایت اضافه می‌کنید، تعریف کنید. متنی که در زیر هرکدام از تصاویر این مطلب قرار گرفته، در حقیقت همان کپشن یا توضیحات مختصر تصویر است. فرمت انتخابی برای تصاویر در حقیقت میزان حجم آن را تعیین می‌کند. فراموش نکنید که تصاویر در اغلب موارد اصلی‌ترین نقش را در حجم کلی صفحه وب برعهده دارند. بنابراین واضح است که هرچه از تصاویر پرحجم‌تری در وب‌سایت استفاده کنید، بارگذاری صفحه کندتر انجام می‌شود.

به عنوان مثال اگر وبلاگ شما در مورد سفر به لاهیجان است باید از درج تصاویری از لاهیجان که در صدها وبلاگ دیگر نیز دیده می‌شوند خودداری کنید. همچنین باید با استفاده از کلمات کلیدی کپشن‌های خود را بهینه کنید. اگر قصد دارید خودتان کد HTML را بنویسید تا تصاویرتان پاسخگو باشد ممکن است برایتان بسیار سخت و کمی پیچیده باشد. توصیه می‌کنیم در این زمینه از یک توسعه‌دهنده وب کمک بگیرید و یا برای اطلاعات بیشتر در این زمینه از راهنمای تصاویر واکنش‌گرای گوگل استفاده کنید. با این حال همچنان باید نوع فایل‌های تصویری خود را انتخاب و تصاویر خود را فشرده کنید.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری