بلاگرها و نقش آنها در ترویج فرهنگ محلی ایران2020-08-21

مخاطب‌شناسی در نشریات محلی ایران همشهری آنلاین

«میل اُمام»، یکی از بناهای ارزشمند تاریخی استان گیلان در شهرستان املش و در فاصله یک‌کیلومتری شمال‌ شرق روستای امام واقع شده است. این اثر تاریخی در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۵۷۰۲ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. اینجا لازم است اشاره کنم در برنامه گنجینه خلیج فارس، پیش‌تر کتاب «معماری بوشهر، سمفونی رنگ، باد و نور» اثر دکتر ایرج نبی‌پور و کتاب «شکوه ابوشهر» نوشته سام رسایی کشوک را معرفی کرده بودیم. مطالعات جامعی در حوزه‌های مختلف فارق از مطالعه اختصاصی برای هر برنامه دارم؛ ولی لازم است پیرامون موضوع و پیرنگ برنامه‌ای که قرار است اجرا کنیم، اطلاعات پیرامونی را حتماً کسب کنیم. جامعه امروزی با کتاب و مطالعه چندان رفیق نیست و حقیقتاً من امیدوار نبودم که استقبال خوبی از اثر شود؛ اما در این مسیر، حمایت دوستان عزیزم، به ویژه دوست بسیار ارزشمندم، آقای سیاوش قائدی که با علاقه و عشقی بی‌نظیر به فرهنگ و ادبیات تمام هزینه‌های چاپ کتاب را بر عهده گرفت، برای من بسیار ارزشمند بود.

بلاگرها و سلبریتی‌‌های لمپن، محتوایی معمولاً ساده، طنزآمیز و هیجان‌‌انگیز تولید می‌‌کنند و مخاطب که خیلی نمی‌‌خواهد فکر کند، برای فرار از روزمرگی‌‌ها دنبال سرگرمی و هیجان است. چون وضعیت اشتغال در کشور مطلوب نیست، بلاگری راه‌ آسانی برای کسب درآمد و شهرت است تا افراد بدون هیچ فضل و تخصصی درآمد کسب کنند. به اعتقاد زارعیان؛ اقدام بلاگری که آن بنای مشهور املش را به آتش کشید نمونه بارزی از وندالیسم و تخریب آثار تاریخی و فرهنگی است. داستان‌‌های دروغ سر هم می‌کنند، جان خودشان را به خطر می‌‌اندازند، سراغ ایده‌‌های ترسناک می‌‌روند و حتی بناهای تاریخی را به آتش می‌‌کشند. چندی بعد مدیرکل میراث فرهنگی گیلان خبر داد که این بلاگر از سوی عوامل فراجا دستگیر شده است.‌ این بلاگر بعد از بازداشت گفت، فکر می‌‌کرده آنجا کوره آجرپزی است. در رادیو و در برنامه‌هایی چون «سی‌مو، سی‌تو»، گنجینه «خلیج‌فارس» و در تلویزیون در برنامه‌های «شونشینی»، «تارمه» و «شور و شین» مرتبط با موضوعات برنامه کتاب‌هایی را معرفی می‌کنم که غالباً اثر نویسندگان هم‌اقلیمی ماست و گاه با حضور خود این عزیزان در برنامه به معرفی اثرشان می‌پردازیم.

در این مرحله همه پیام‌هایی که در وبلاگ‌ها تولید می‌شود، هم در پاسخ به یک حرف دیگر است همان که تحت عنوان ترا‌ک‌بک از آن یاد می‌شود و هم در انتظار پاسخ است چیزی که تحت عنوان کامنت از آن یاد می‌شود. مثلاً در مشروطه تلگراف و در انقلاب اسلامی کاست و در حاشیه آن، رسانه‌های کوچک دیگر مثل اعلامیه‌ها و نظایر آن توانستند رسانه بزرگی مثل رادیو-تلویزیون ملی ایران را در آن زمان، ناکارآمد کنند. حرف کسانی که این فرضیه را مبنای تحولات بزرگ در ایران مثل انقلاب مشروطیت و انقلاب اسلامی قرار داده‌اند این است که به‌رغم گستردگی تحولات در ایران، حامل این تغییرات رسانه‌های کوچک بوده‌اند. من از آن دغدغه‌ها می‌گذرم و در عالم واقع وبلاگ را به‌عنوان رسانه جدید تعریف می‌کنم که پیچیده و در هم تنیده‌است و باعث به تحرک واداشتن کنش‌های دیگر اجتماعی هم می‌شود و طبیعتاً از یادداشت‌های منظم یا نامنظم گروهی از نویسندگان تشکیل می‌شود.

محتوای چنین برنامه‌هایی اغلب بی‌مفهوم بوده و از الفاظ رکیک یا تصاویر نامتعارفی استفاده می‌شود؛ پدیده‌ای که بی‌تردید بر جامعه مخاطب بویژه جوانان و نوجوانان تاثیر منفی می‌گذارد. علاوه بر این شبکه‌های اجتماعی محلی برای تبلیغ کالاها یا فروش و ارائه خدمات تبدیل شده‌اند که بلاگرها برنده آن هستند و پول‌های هنگفتی را از این طریق به جیب می‌زنند. قطعاً در این زمینه علل مختلفی دخیل هستند که به چند عامل کلیدی آن اشاره خواهم کرد؛ اولین عامل مهم در این امر، همکاری نکردن و همراهی نکردن مسئولان فرهنگی استان است. متولیان فرهنگی که مسئول حمایت از هنر و ادبیات هستند، به طور معمول نگاه جدی و سازمان‌یافته‌ای به شعر محلی ندارند. این بی‌توجهی به ادبیات بومی موجب می‌شود که بسیاری از شاعران نتوانند در یک بستر مناسب و حمایت‌شده، به پرورش و ارتقای هنر خود بپردازند.

دولت و سیاست‌های دولت و همچنین کانون ملی کارآفرینان چه تاثیری در گردشگری خلاق کشور دارند؟

بهرام‌نژاد در تمام این سال‌ها در مرکز صدا و سیمای مرکز بوشهر از معرفی کتاب و گفت‌وگو با اهالی قلم استان بوشهر غافل نشده است و اهتمام ویژه‌ای در خوانش اشعار محلی بوشهری و استفاده از گویش بومی دارد. این واژه‌ها که جزء میراث فرهنگی ما هستند، می‌توانند به حفظ و گسترش زبان بومی کمک کنند و به نوعی هویت فرهنگی ما را در برابر تغییرات زمانه حفظ کنند. در نهایت، بازخوردها به من نشان داد که اگرچه مسیر دشوار و طولانی بوده، اما شعر محلی و مفاهیم آن هنوز برای بسیاری از افراد قابل لمس است و این انگیزه‌ای شد برای ادامه دادن به این راه. پس از ایجاد و توسعه شهر‌های خلاق جهان که از خلاقیت به عنوان عاملی راهبردی برای توسعه پایدار شهری استفاده می‌کنند و مبتنی بر هفت شاخص صنایع دستی و هنرهای بومی، فیلم، موسیقی، ادبیات، خوراک، طراحی و هنرهای رسانه‌ای هستند.

{
  • این تحریف فرهنگی باعث می‌‌شود دچار افول فرهنگی شویم و اثرش را بر سایر حوزه‌‌ها نشان می‌دهد.
  • درایران نیز تاکنون ۵ شهر اصفهان، رشت، سنندج، بندرعباس و کرمانشاه موفق به اخذ مجوز راه‌اندازی شهر خلاق از یونسکو شده‌اند و برخی شهرهای دیگر مانند شیراز، مشهد و همدان نیز به دنبال اخذ مجوز هستند.
  • {
  • شمال کشور به‌عنوان مقصد محبوب طبیعت‌گردان و ماجراجویان، بازاری فوق‌العاده برای فروش لوازم ورزشی و کمپینگ مانند چادر، تجهیزات کوهنوردی و کوله‌پشتی است.
  • |}{
  • گیل دخت«گیل دخت»، با حدود ۱۶۷ هزار فالوور، تجربیات سفر و طبیعت‌گردی خود را با مخاطبان به اشتراک می‌گذارد.
  • |}{
  • درواقع کم‌فروغ شدن شعر محلی و بومی به دلیل درگذشت شاعران برجسته بومی و گرایش شاعران جوان‌تر به دیگر گونه‌های شعر و کم‌شدن مخاطب شعر، یکی از چالش‌های جدی است که در برابر حفظ و ترویج این نوع ادبیات قرار دارد.
  • |}
  • همچنان که شعر و فرهنگ بومی در طول تاریخ همیشه بازتابی از جوهره انسان‌ها بوده است، این ویژگی‌های اصیل و ریشه‌دار به همت انسان‌هایی که هنوز به این میراث فرهنگی ارادت دارند، زنده خواهد ماند.
|}

چون جنس وبلاگ‌نویسی این است که نمی‌تواند ادعای بیان سخن آخر را داشته باشد، به همین دلیل به روی خوانندگان باز می‌شود و حتی اگر کامنت‌ها را  داشته باشد دیگران می‌توانند در فضاهای خودشان به نظر او پاسخ دهند. به‌گزارش تسنیم، شهر گوگان از پایگاه‌های تولید نوعی شیرینی سنتی خوشمزه با نام باقلوا بوده و با بیش از 100 سال قدمت موردپسند بسیاری از افراد جامعه و گردشگران است و به شکل لوزی و از بادام و گردو تهیه می‌شود و به علت داشتن ترکیبات مختلف مانند هل، گلاب، بادام، گردو و پسته دارای طعم و مزه‌های متفاوت و فوق العاده‌ای است. بی‌شک صنعت گردشگری و صنایع مرتبط با آن به یکی از سودآورترین صنایع خدماتی جهان و اولویت اقتصادی بسیاری از کشور‌هاست. از این رو کارآفرینان صنعت گردشگری با طراحی و راه‌اندازی و مدیریت کسب و کارهای جدید نقش کلیدی در توسعه اقتصادی و ارزش آفرینی صنعت گردشگری دارند.

  • بله، همان‎طور که اشاره شد، خودم نیز به عنوان یک شاعر محلی‌سرا، سال‌ها طول کشید تا اثری را راهی بازار شعر کنم.
  • علاوه بر این شبکه‌های اجتماعی محلی برای تبلیغ کالاها یا فروش و ارائه خدمات تبدیل شده‌اند که بلاگرها برنده آن هستند و پول‌های هنگفتی را از این طریق به جیب می‌زنند.
  • {
  • فریده رخشاد«فریده رخشاد»، با بیش از ۳۵۰ هزار فالوور، محتوایی آرام و مرتبط با سبک زندگی خانوادگی و صنایع‌دستی تولید می‌کند.
  • |}{
  • میل به گفت‌وگو، بخصوص که رسانه‌های الکترونیک و رسانه‌های مکتوب، حاوی و حامل فرهنگ منولوگ هستند، اما وبلاگ بیشتر به سمت گفتگویی شدن تمایل پیدا می‌کند.
  • |}
  • با ثبت‌نام رایگان در پنل جریان می‌توانید به‌راحتی اینفلوئنسرهای مرتبط با حوزه کاری خود را شناسایی و مخاطبان هدف را تحلیل کنید.
  • {
  • بلاگرهای مازندرانی و گیلانی که به نمایش تجربه‌های منحصربه‌فرد می‌پردازند، می‌توانند این محصولات را به مخاطبان هدف معرفی کنند.
  • |}

مثلاً در برنامه «دو نیمه سیب» روزهای چهارشنبه بخش کافه کتاب با اجرای همکارم پیمان زند وجود دارد یا در برنامه‌های ویژه جوانان و نوجوانان و حتی برنامه‌های مذهبی با خواندن بخشی از کتاب مرتبط با موضوع برنامه، کتاب هم معرفی می‌شود. بازنمایی و خوانش اشعار اساتیدی چون ایرج شمسی‌زاده، فرج کمالی و دیگر پیشکسوتان شعر محلی جنوب در محافل امروزی، قطعاً تأثیر عمیقی در محبوبیت این ژانر ادبی میان نسل امروز داشته است. این شاعران نه تنها در زمان خود؛ بلکه در نسل‌های بعدی نیز به‎‌عنوان ستون‌های شعر محلی شناخته می‌شوند و اشعارشان در بسیاری از شب‌های شعر و محافل ادبی امروز بازخوانی می‌شود، اما به نظر می‌رسد برای تداوم این اثرگذاری و ارتقاء فهم و ارزش شعر بومی، صرفاً خوانش و تکرار اشعار آن‌ها کافی نباشد. در نتیجه می‌شود گفت وبلاگ‌های ایرانی حامل پیام مطبوعات محدود شده یا مطبوعات توقیف شده و منتشر نشده هم هستند.

این نوع گردشگری به کارآفرینان این امکان را می‌دهد که با ارائه خدمات و محصولات نوآورانه، فرصت‌های جدیدی برای گردشگران فراهم کنند. رشت شکمو«رشت شکمو»، با بیش از ۱۰۳ هزار فالوور، محتوایی سرگرم‌کننده و طنزآمیز درباره غذاها و رستوران‌ها تولید می‌کند. مخاطبان این پیج به نقدها و معرفی‌های خلاقانه او اعتماد دارند، بنابراین برای تبلیغ رستوران‌ها و خوراکی‌های خاص انتخابی عالی محسوب می‌شود. فریده رخشاد«فریده رخشاد»، با بیش از ۳۵۰ هزار فالوور، محتوایی آرام و مرتبط با سبک زندگی خانوادگی و صنایع‌دستی تولید می‌کند. او با ارائه محتوایی الهام‌بخش، برای تبلیغ خدمات خانگی، صنایع‌دستی و سفرهای خانوادگی گزینه‌ای مناسب است.

دلخوشی‌های آزاده«آزاده»، بلاگر خانواده محور با بیش از ۳۴۰ هزار فالوور، لحظات شاد خانوادگی و سبک زندگی روزمره خود را با مخاطبانش به اشتراک می‌گذارد. تعامل بالا و صمیمیت محتوای او، این پیج را برای تبلیغات محصولات کودک، خدمات تفریحی خانوادگی و لوازم خانگی مناسب کرده است. سحر طاهری«سحر طاهری»، با بیش از ۴۴۰ هزار فالوور، سبک زندگی خاص خود را که ترکیبی از مد محلی و مدرن است، به نمایش می‌گذارد. چشم‌اندازهای زیبای شمال، بستری مناسب برای تبلیغ برندهای لوکس مانند لباس‌های تابستانی، محصولات آرایشی و خدماتی مانند اسپا یا ماساژ است. بلاگرهای مازندرانی و گیلانی که روی سبک زندگی لوکس متمرکز هستند می‌توانند به انتقال این حس کمک کنند. تبلیغات توسط بلاگرهای مازندرانی و گیلانی غذا و سفر، می‌تواند مخاطبان زیادی را به سمت رستوران‌ها و کافه‌های منطقه جذب کرده و حس و تجربه‌‌ای منحصربه‌فرد را القا کند.

  • اجرا در شبکه‌های استانی حساسیت خاص‌تری دارد؛ چرا که در شهر و استان کم‌جمعیت‌تر نسبت به مرکز، مردم که همان مخاطبان باشند، تو را می‌شناسند و هر گونه تغییر رفتاری در مقابل دوربین یا پشت میکروفن باعث پس زدن شما می‌شود.
  • {
  • تعامل خوب پیج او، این صفحه را برای تبلیغ محصولات خانوادگی و خدمات اقامتی کاربردی می‌کند.
  • |}
  • شهرهای خلاق عضو این شبکه در راستای یک هدف مشترک با قرار دادن خلاقیت و صنایع فرهنگی در قلب برنامه توسعه خود درسطح بین‌المللی به همکاری می پردازند.
  • {
  • این نظر بهانه‌ای شد تا با این شاعر و فرهنگی بازنشسته که دستی در سرودن شعر محلی با گویش لری و جنوبی دارد و نخستین دفتر شعر محلی خود را با عنوان «غیاله» راهی بازار شعر کرده است، درباره کم‌فروغ شدن شعر بومی در عصر حاضر، دلایل گمنامی شاعران این سبک شعری در ادبیات معاصر و… به گفت‌وگو بنشینیم.
  • |}{
  • مثلاً وقتی که تلگراف و تلکس وارد شبکه اطلاع‌رسانی ما می‌شود، می‌بینیم که واژه‌هایی مثل رمز و رمزگذاری (Code, Decoding) و امثال اینها، وارد ادبیات روزنامه‌نگاری در ایران می‌شود.
  • |}
  • او با معرفی رستوران‌های سنتی، روستاها و محصولات محلی، انتخابی مناسب برای تبلیغات مرتبط با اقامتگاه‌های بومی و صنایع‌دستی محسوب می‌شود.

با این اقدام، انتظار می‌رود تأثیر بلاگرها و اینفلوئنسرهای فعال در کاهش آسیب‌های اجتماعی، تقویت هویت محلی و ارتقای آگاهی عمومی درباره ظرفیت‌های استان البرز دوچندان شود. راه‌اندازی خانه بلاگر، نقطه عطفی در مدیریت هوشمند فضای مجازی و استفاده بهینه از توانمندی‌های فعالان این عرصه خواهد بود. راه‌اندازی خانه بلاگر در استان البرز، اقدامی نوین در راستای مدیریت فضای مجازی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های آن است.

جامعه‌شناسان ارتباطات معتقدند نشریات محلی به‌دلیل کارکردهای ویژه خود در حوزه مسائل بومی، عمده‌ترین نقش را در شکل‌گیری رفتارهای اجتماعی در پایه‌ای‌ترین سطح خود دارا هستند و در نحوه قضاوت و عکس‌العمل مردم در سطوح ملی و بین‌المللی نیز از این رهگذر به شکل غیرمستقیم نقش‌آفرینی می‌کنند. در این تحقیق و مقاله ضمن بررسی محورهای مطبوعات محلی و مخاطبان آن، محتوا و ویژگی‌های نشریات‌ محلی‌، وضع انتشار نشریات در کشور و بررسی چالش‌های پیش‌رو ی مطبوعات محلی و ارائه راهکارها با هدف آسیب‌شناسی مشکلات و چالش‌های پیش‌روی مطبوعات محلی صورت گرفته است. آنچه می‌خوانید چکیده گزارشی است که نویسنده براساس تحقیقی که روی نشریات محلی استان آذربایجان‌شرقی انجام داده تدوین کرده است. به طور کلی، فکر می‌کردم که باید بیشتر تلاش کنم تا اشعارم به سطحی برسد که حرفی برای گفتن داشته باشند و به گونه‌ای قابل قبول و مفید برای خوانندگان واقع شوند.

{
    {
  • این تاخیر و تردید در انتشار آثار به دلایل مختلفی باز می‌گردد که می‌توان یکی از آن‌ها به بی‌مخاطبی یا غربت شعر محلی در جامعه کنونی اشاره کرد.
  • |}
  • مثلاً در مشروطه تلگراف و در انقلاب اسلامی کاست و در حاشیه آن، رسانه‌های کوچک دیگر مثل اعلامیه‌ها و نظایر آن توانستند رسانه بزرگی مثل رادیو-تلویزیون ملی ایران را در آن زمان، ناکارآمد کنند.
  • این فرآیند ممکن است طول بکشد، اما گاهی نیاز است تا آثار هنری به مرور زمان و با تلاش مستمر به نقطه‌ای برسند که آماده به اشتراک گذاشته شدن باشند.
  • {
  • بی‌شک صنعت گردشگری و صنایع مرتبط با آن به یکی از سودآورترین صنایع خدماتی جهان و اولویت اقتصادی بسیاری از کشور‌هاست.
  • |}
  • به این دلیل میل به مدارا دارد یا به عبارت دیگر مدارا را بر صاحب وبلاگ(نویسنده) و خواننده تحمیل می‌کند و نهایتاً به دموکراتیزه کردن فرهنگ کمک می‌کند.
  • {
  • افرادی که خیلی حوصله مواجهه با ایده‌‌های پیچیده یا تفکرات انتقادی را ندارند؛ جذب این لودگی‌‌ها می‌‌شوند.
  • |}
|}

وبلاگی‌شدن فرهنگ را اگر خواسته باشیم با زبان آکادمیک تحلیل کنیم، چیزی‌است شبیه گفتمان‌های رمان‌گونه‌ای که باختین به آن اشاره می‌کند. گفتمان‌های رمان‌گونه در حقیقت انتخاب زبان رمان حتی برای بیان مقوله‌های علمی‌است و بخصوص زمانی که نسبت به فرهنگ رسمی فاصله گرفته می‌شود، به قول باختین مکالمه در حاشیه‌ها شکل می‌گیرد و در نتیجه می‌خواهد موردی حرف بزند می‌خواهد با زبان طنز و شوخی و مطایبه و نظایر آنها حرف بزند. در نتیجه مطرح شدن اینترنت به‌طور عام و وبلاگ‌نویسی به‌طور خاص، را به‌عنوان یک رسانه حامل تحول در این مرحله باید جدی گرفت.

تبلیغات اینفلوئنسری از طریق جریان باعث افزایش آگاهی از برند، جلب‌اعتماد مخاطبان و بهبود نرخ تبدیل می‌شود، چراکه پیام شما را به دست افراد واقعی و علاقه‌مند می‌رساند. تحقیقاً بر اساس موضوع اصلی هر برنامه طراحان دکور، طرح‌هایی را که هم به لحاظ فرم و هم محتوا همخوانی داشته باشد، اتود می‌زنند تا به طرح نهایی برساند که در شاکله خود جدا از هویت بصری، جذابیت و هماهنگی با شکل اجرایی برنامه را دارا باشد. به هر صورت هم پیدایش وبلاگ‌ها و هم زبان وبلاگ‌نویسی یک مقوله جدیدی در فرهنگ ماست که نه این منطق از زبان‌های متعارف پیروی می‌کند و نه می‌شود نسبت به بی‌شکل بودن خودش و فرق داشتن با زبان معیار در آن بی‌تفاوت بود.

Contact Us
https://blog.tikshahr.ir/%d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%88%d9%81-%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d8%a8%d9%84%d8%a7%da%af%d8%b1-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%87%d8%b1-%d8%b4%d9%87%d8%b1-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86-%da%a9%d8%af%d8%a7%d9%85%d9%86/
Email: info@tikshahr.ir
Phone: 09145622900
, iran, iran

نشست خبری نوزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر

تشویق جوانان به سرودن شعر بومی و محلی از طریق برگزاری مسابقات شعر و کارگاه‌های آموزشی با حضور شاعران پیشکسوت نیز می‌تواند تأثیر زیادی در گسترش این نوع شعر در میان نسل جدید داشته باشد. همچنین، برگزاری همایش‌ها و شب شعرهای فصلی مانند شب‌های بهارانه، پاییزی و یلدایی در نقاط مختلف استان می‌تواند موجب ترویج این نوع شعر در میان جوانان و حفظ آن برای نسل‌های آینده شود. این اقدامات به طور کلی می‌توانند از کمرنگ شدن شعر محلی و بومی جلوگیری و به تقویت هویت فرهنگی و ادبی کمک کنند. سازمان صداوسیما، متولی اصلی رسانه‌های صوتی و تصویری، با راه‌اندازی شبکه‌های استانی تلاش کرده است حضور مؤثری در عرصه رسانه‌های محلی در ایران داشته باشد تا بتواند با پرداختن به فرهنگ بومی و محلی هر استان رضایت مخاطبان را جلب کند. شاید انسان‌های اصیل گاهی دچار غفلت شوند و در میان شتاب روزگار فراموش کنند که ریشه‌هایشان کجاست؟ اما در نهایت فرهنگ و زبان‌های اصیل به دلیل قدرت درونی‌شان و ارتباط تنگاتنگ‌شان با هویت فردی و اجتماعی مردم، هیچ‌گاه ناپدید نمی‌شوند.

در کنار این، پایین بودن نرخ مطالعه در جامعه و استقبال نشدن از کتاب به ویژه در زمینه ادبیات، اهل قلم را دچار تردید می‌کند و آن‌ها را از انتشار آثارشان بازمی‌دارد. این نوع پژوهش‌ها و نقدهای ادبی می‌تواند منجر به استخراج نکات و زیبایی‌های پنهان در اشعار پیشکسوتان شود و زمینه‌ساز درک بهتر و عمیق‌تر از شعر بومی برای نسل جدید باشد. به عبارت دیگر، تجزیه و تحلیل اشعار بزرگان بومی، در کنار خوانش و بازخوانی آن‌ها تأثیر بیشتری خواهد داشت. این اقدام نه تنها به تثبیت جایگاه شعر محلی در فرهنگ معاصر کمک می‌کند؛ بلکه باعث می‌شود که جوانان بیشتر با ارزش‌های انسانی، اجتماعی و فرهنگی این اشعار آشنا شوند و آن‌ها را نه تنها به‌عنوان یک میراث، بلکه به‌عنوان یک ابزار فکری و فرهنگی در زندگی روزمره‌شان بپذیرند. راهبرد سرگرم‌آموزی به‌عنوان یک راهبرد ارتباطی در برنامه‌های تلویزیونی، از همین مؤلفه‌هایی که اشاره کردید بسیار تأثیرگذار است.

نقش منحصر به فردی در فرهنگ ایران زمین داشته و همواره پیشرو و سردمدار آغاز بسیاری از اتفاقات مدرن فرهنگی بوده است. بخش قابل توجهی از تاریخ مطبوعات پیش از مشروطه و دوران مشروطه را تبریز و آذربایجان تشکیل داده و چاپخانه‌ها، روزنامه‌ها، هفته‌نامه‌ها و روزنامه‌نگاران بسیاری در این دوره سبب تحولات عظیم تاریخی شده‌اند. مطبوعات محلی آذربایجان از نظر نفوذ، تخصص، تیراژ و کیفیت، فاصله زیادی با نقش و رسالت خویش در صد سال گذشته دارند.

این تحریف فرهنگی باعث می‌‌شود دچار افول فرهنگی شویم و اثرش را بر سایر حوزه‌‌ها نشان می‌دهد. مولانا در داستانی می‌‌گوید وقتی دباغی از یک بازار عطرفروشی عبور می‌‌کند بی‌‌هوش می‌‌شود و با بوی پهن به هوش می‌‌آید، گسترش محتواهای بی‌‌ارزش با فرهنگ عمومی جامعه همین کار را می‌‌کند. رسانه‌‌ها به این دلیل که ممکن است گزارش نوشتن درباره بلاهت بلاگرها، فیلترینگ را به دنبال داشته باشد، ترجیح می‌‌دهند از کنار آن بگذرند، اما این یک واقعیت است که بلاگرها در حال ترویج مسائلی هستند که فرهنگ و تاریخ و زندگی ما را به خطر می‌‌اندازد. تغییراتی که تنها به سبک تهیه غذا و سرو آن محدود نمی‌شود، بلکه شامل خریدهای جدید لوازم خانه تا خرید مواد غذایی با برندهایی معرفی‌شده توسط بلاگرها، خرید لباس کودک و سایر اقلام می‌شود؛ موضوعی که در برخی موارد مسیری سخت، گران و بی‌محتوا را به خانواده تحمیل می‌کند. جالب است بدانید در سال ۲۰۰۴ سازمان آموزش، علمی و فرهنگی ملل متحد (UNESCO)  با هدف تقویت همکاری‌های متقابل بین‌المللی کشورها، شبکه شهرهای خلاق یونسکو (uccn) را راه‌اندازی کرد و تا سال ۲۰۲۳ بیش از ۳۰۰ شهر در ۹۰ کشور جهان در آن عضو و پذیرفته شدند. سمیرابلاگر خانوادگی با بیش از ۷۴ هزار فالوور است و محتوای خود را به تجربیات خانوادگی و زندگی روزمره اختصاص داده است.

{
  • حفظ و ترویج عناصر فرهنگی اقوام مختلف کشور از مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی شبکه‌های استانی صدا و سیما بوده است.
  • در استان‌ها و مناطق مختلف، شاعران بومی در گوشه و کنار پراکنده‌اند و هیچ‌گونه شبکه منسجم و یکپارچه‌ای برای هم‌افزایی و ارتباط میان آن‌ها وجود ندارد.
  • {
  • در نهایت، بازخوردها به من نشان داد که اگرچه مسیر دشوار و طولانی بوده، اما شعر محلی و مفاهیم آن هنوز برای بسیاری از افراد قابل لمس است و این انگیزه‌ای شد برای ادامه دادن به این راه.
  • |}{
  • من از آن دغدغه‌ها می‌گذرم و در عالم واقع وبلاگ را به‌عنوان رسانه جدید تعریف می‌کنم که پیچیده و در هم تنیده‌است و باعث به تحرک واداشتن کنش‌های دیگر اجتماعی هم می‌شود و طبیعتاً از یادداشت‌های منظم یا نامنظم گروهی از نویسندگان تشکیل می‌شود.
  • |}
  • قطعاً در این زمینه علل مختلفی دخیل هستند که به چند عامل کلیدی آن اشاره خواهم کرد؛ اولین عامل مهم در این امر، همکاری نکردن و همراهی نکردن مسئولان فرهنگی استان است.
  • {
  • امروز استفاده از تلفن‌های همراه به قدری گسترش یافته است که شرکت‌های مختلف ناچارند روزبه‌روز به تکنولوژی‌های این دستگاه بیفزایند تا کاربران رضایت کافی را داشته باشند.
  • |}
|}

شمال کشور به‌عنوان مقصد محبوب طبیعت‌گردان و ماجراجویان، بازاری فوق‌العاده برای فروش لوازم ورزشی و کمپینگ مانند چادر، تجهیزات کوهنوردی و کوله‌پشتی است. تبلیغات توسط بلاگرهای مازندرانی و گیلانی فعال در سفر و طبیعت‌گردی تاثیر زیادی بر فروش این محصولات دارد. شمال ایران با جذابیت‌های طبیعی و گردشگری بی‌نظیر خود، همواره یکی از محبوب‌ترین مقاصد برای مسافران به‌ویژه از شهرهای بزرگ مانند تهران، اصفهان و شیراز بوده است. این جریان همیشگی از مسافران، گیلان و مازندران را به بازاری پویا برای تبلیغ در پیج بلاگرهای شمالی به‌صورت هدفمند تبدیل کرده است.

{

جریان؛ پلتفرم تبلیغات هدفمند و هوشمند در شبکه‌های اجتماعی

|}

در واقع، بسیاری از جوانان دیگر نسبت به آثار و شعر محلی علاقه‌ای نشان نمی‌دهند و این وضعیت موجب گمنامی بیشتر شاعران بومی می‌شود. برگزاری شب شعرهای سالانه، به ویژه شب یلدای خلیفه، به همت جمعی از ادب‌دوستان بومی، نقشی اساسی در زنده نگهداشتن و تقویت شعر محلی در استان بوشهر ایفا کرده‌‎است. هر ساله شاهد استقبال بیشتر مخاطبان از این رویدادها، هم به‎‌صورت حضوری و هم در فضای مجازی هستیم. این استقبال نه تنها نشان‌دهنده علاقه مردم به ادبیات بومی است،؛ بلکه به نوعی تائیدی بر زنده بودن و پویایی این سبک از شعر در میان جامعه است. حضور مستمر و افزاینده مستمعان، خود گواهی است بر این‌که مردم هنوز به شعر محلی و گویش‌های بومی خود تعلق خاطر دارند و در پی پیوند با هویت فرهنگی‌شان هستند. تبریز و آذربایجان نیز به‌علت ایفای نقش دروازه ورود اروپا به ایران و ارتباط نزدیک مردم با تجارت، پیشرفت‌های تکنولوژی و...

آیدا یوسفیبلاگر سبک زندگی و سفر است و با بیش از ۵۴ هزار فالوور، محتوایی درباره معرفی کافه‌ها و اقامتگاه‌های محلی تولید می‌کند. با داشتن تعامل مناسب با دنبال کنندگان، این پیج برای تبلیغ خدمات گردشگری و خوراکی‌ها، گزینه‌ای مناسب است. مهیا رحیمی«مهیا رحیمی»، بلاگر طبیعت‌گردی و سبک زندگی، زندگی ساده و طبیعی خود را با بیش از ۱ میلیون فالوور به اشتراک می‌گذارد. او با محتوای خاص و الهام‌بخش خود، مخاطبان زیادی را به تجربه زندگی نزدیک به طبیعت ترغیب می‌کند. این پیج برای تبلیغات برندهای ارگانیک، تجهیزات کمپینگ و اقامتگاه‌های بوم‌گردی بسیار مناسب عمل می‌کند.

در این مرحله بیشتر نهادهای رسمی جامعه به اینترنت دسترسی پیدا کردند و در پی بازتولید وجهه خودشان در اینترنت بودند. وقتی به جای شایستگان، سلبریتی‌‌ها و بلاگرها در عرصه‌‌های مختلف حضور دارند و محتوای سطحی و تجاری تولید کرده و به خورد جامعه می‌‌دهند، رفته ‌رفته ذائقه جامعه تغییر می‌کند و هنر فاخر و فرهنگ عمیق در سایه این محتواهای زرد به فراموشی سپرده می‌‌شود. عوامل متعددی در عدم‌موفقیت و شکوفایی گردشگری دخیل هستند که می‌توان به عوامل سیاسی، عوامل و موانع اقتصادی و اجتماعی و سایر موانع توسعه گردشگری در کشور اشاره کرد. البته می‌توان با مدیریت و برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی نظام مسائل این حوزه به توفیقات بیشتری دست پیدا کرد. شهرهای خلاق عضو این شبکه در راستای یک هدف مشترک با قرار دادن خلاقیت و صنایع فرهنگی در قلب برنامه توسعه خود درسطح بین‌المللی به همکاری می پردازند. درایران نیز تاکنون ۵ شهر اصفهان، رشت، سنندج، بندرعباس و کرمانشاه موفق به اخذ مجوز راه‌اندازی شهر خلاق از یونسکو شده‌اند و برخی شهرهای دیگر مانند شیراز، مشهد و همدان نیز به دنبال اخذ مجوز هستند.

این طرح می‌تواند الگویی برای سایر استان‌ها باشد تا از قدرت بلاگرها و اینفلوئنسرها در جهت اهداف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استفاده کنند. در نهایت، با وجود این چالش‌ها و مشکلات، همچنان افرادی هستند که به ادبیات بومی و محلی ارادت دارند و حتی در شرایط سخت اقتصادی و اجتماعی، از گونه شعری حمایت می‌کنند نظیر آقای محمدجعفر نجدی، فرهیخته و شاعر برجسته هم‎‏‎استانی. این نظر بهانه‌ای شد تا با این شاعر و فرهنگی بازنشسته که دستی در سرودن شعر محلی با گویش لری و جنوبی دارد و نخستین دفتر شعر محلی خود را با عنوان «غیاله» راهی بازار شعر کرده است، درباره کم‌فروغ شدن شعر بومی در عصر حاضر، دلایل گمنامی شاعران این سبک شعری در ادبیات معاصر و… به گفت‌وگو بنشینیم.

  • شیوا هوماین بلاگر با بیش از ۴۰۰ هزار فالوور به معرفی تجربیات خود در آشپزی و مدیریت خانه می‌پردازد.
  • محتوای چنین برنامه‌هایی اغلب بی‌مفهوم بوده و از الفاظ رکیک یا تصاویر نامتعارفی استفاده می‌شود؛ پدیده‌ای که بی‌تردید بر جامعه مخاطب بویژه جوانان و نوجوانان تاثیر منفی می‌گذارد.
  • {
  • خواندن این اشعار برای خوانندگان نیز ممکن است با دشواری‌هایی همراه باشد؛ چراکه خوانش اشعار بومی با رسم‌الخط خاص خود برای همگان میسر نیست.
  • |}
  • چون جنس وبلاگ‌نویسی این است که نمی‌تواند ادعای بیان سخن آخر را داشته باشد، به همین دلیل به روی خوانندگان باز می‌شود و حتی اگر کامنت‌ها را  داشته باشد دیگران می‌توانند در فضاهای خودشان به نظر او پاسخ دهند.
  • {
  • تفریحات آبی مثل قایق‌سواری، جت اسکی و خدماتی مانند اجاره تجهیزات غواصی و تورهای دریایی می‌توانند از طریق پیج‌ها و بلاگرهای مرتبط با گردشگری و طبیعت معرفی شوند.
  • |}{
  • تعامل بالا و اعتماد مخاطبان به بلاگرهای معروف رشت و سایر شهرهای شمالی، آن‌ها را به ابزار قدرتمندی برای تبلیغات برندهای محلی، محصولات ارگانیک، خدمات اقامتی و خوراکی‌های خاص تبدیل کرده است.
  • |}

وارد بحث و چالش با کاندیداهای ریاست‌جمهوری می‌شوند، در پی تأسیس شبکه‌های عینی و اتحادیه‌های صنفی هستند و حضور در زندگی روزمره. این مرحله اگر سر بگیرد بی‌شک می‌تواند وبلاگ‌نویسی ایرانی را وارد حضور جدی‌تر در عرصه‌های اجتماعی بکند و در حقیقت به تأثیری که فرهنگ مجازی بر فرهنگ حقیقی و واقعی دارد، شتاب دهد. جریان پلتفرمی تخصصی و هوشمند در حوزه تبلیغات شبکه‌های اجتماعی است که ابزارهایی جامع برای مدیریت کمپین‌های اینفلوئنسری ارائه می‌دهد.

وبلاگی شدن فرهنگ می‌تواند عنوان مستقلی برای تحقیقات آکادمیک باشد که چگونه وبلاگ فراتر از حوزه پیدایش و منشأ پیدایی خود، بر حوزه علم، حوزه فن‌آوری و بر حوزه مباحث جدی و غیر روزمره در جامعه هم اثر می‌گذارد. کما اینکه امروز فراتر از گروه اولی که گفتم در واکنش به تعطیلی و محدود شدن مطبوعات رشد سریعی داشتند، وبلاگ‌های فلسفی و علمی و نظایر اینها هستیم. چون ما معتقد به این هستیم که بیش از تولید فرهنگ و متأسفانه بیش از آنکه به فرهنگ‌سازی مواجه باشیم نیاز داریم که به بازتولید فرهنگ و انتقال فرهنگ بیندیشیم، در نتیجه فرهنگی که وبلاگ با این ساختار امروزی بر می‌انگیزد بیشتر فرهنگی‌است مبتنی بر دیالوگ، پرسشگری و نقد و بیشتر حامل یک نوع فرهنگ افقی‌است در برابر فرهنگ عمودی. مرحله سوم، با همه‌گیر فراگیر و مردمی شدن اینترنت هست که لایه‌های فکری و اجتماعی در اینترنت حضور پیدا کردند و بسیاری از پیام‌های اجتماعی از طریق اینترنت انتقال یافت. با این ویژگی‌ها می‌توانیم نقش وبلاگ‌ها را به‌عنوان رسانه در قیاس با بقیه رسانه‌ها در ایران به‌گونه‌ای مقوله‌بندی کنیم و در چارچوب فرضیه‌های رایج رسانه‌ای به تحلیل آن بپردازیم.

وبلاگ در این مرحله ظاهر می‌شود که پدیده‌ای‌است که خودش هم مراحل مختلفی را پشت سر گذاشته‌است. مثلاً وقتی که تلگراف و تلکس وارد شبکه اطلاع‌رسانی ما می‌شود، می‌بینیم که واژه‌هایی مثل رمز و رمزگذاری (Code, Decoding) و امثال اینها، وارد ادبیات روزنامه‌نگاری در ایران می‌شود.

بلاگر https://blog.tikshahr.ir/%d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%88%d9%81-%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d8%a8%d9%84%d8%a7%da%af%d8%b1-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%87%d8%b1-%d8%b4%d9%87%d8%b1-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86-%da%a9%d8%af%d8%a7%d9%85%d9%86/
منبع